Ontwerp
De beginsituatie:
De kinderen kennen het liedje al wel.
De leerlingen hebben niet vaak muziekles.
De kinderen doen enthousiast en bewegelijk mee met het
nummer.
De leerlingen moeten lachen om wat er gezongen word.
Muzikale
opening
Ik wil dat alle leerlingen gaan staan achter hun stoel en
genoeg ruimte om zich heen hebben. Dan zet ik het liedje aan van “de douche
druppel” en vraag de leerlingen samen met mij de druppel over hun lichaam te
laten dansen. Zo warmen de leerlingen zich onbewust en op een leuke manier op
en zo trek ik op een speelse manier hun aandacht.
Kern
Ik ga gebruik maken van de weggeef methode bij het
aanleren van het nummer. Ik zing eerst het hele nummer voor terwijl de hele
tekst op het bord staat, daarna mogen ze alleen de laatste woorden mee zingen
van het couplet, de “oh yeah”. De tweede keer mogen ze ook de eerste regel mee
zingen “ik zal je wat vertellen van mijn tante d’r bloes”. Verder zing ik de
rest en mogen ze ook weer de “oh yeah” dit herhalen we en telkens mogen de
leerlingen een extra zin mee zingen tot het hele lied klaar is en de leerlingen
dit zelfstandig kunnen zingen.
Verwerking
We zingen dit lied telkens op een karaoke versie van
“mijn tante d’r bloes”. Ik vraag de leerlingen wat ze van het liedje vinden en
wat ze opvalt. Vinden ze het een moeilijk liedje?
Afsluiting
We zingen het lied nogmaals, de leerlingen mogen er bij
gaan staan en bewegen op de muziek. Echter wil ik wel dat ze van elkaar
afblijven en niet bij hun plek weglopen.
Reflectie
Ik neem samen met mijn lerares mijn GLVF door en we
kijken of mijn doelen zijn gehaald en de doelen van de leerlingen. We bespreken
wat er goed gin en wat er beter kon.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten