maandag 2 november 2015

Herfst park.

Reflectieformulier beeldend onderwijs

opdrachtomschrijving: herfst park
naam student: Jessica Roodbol

Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten en geef ook duidelijk de samenhang tussen product- en procescomponenten aan. Je mag jezelf voor elke component een waardering geven (1 = lage waardering, 5 = hoge waardering), maar dat hoeft niet.


component
Beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
als ik aan de herfst denk dan denk ik aan kinderen die zoeken naar kastanjes, de mooie kleuren rood en geel, de warmen kleuren bruin. Dit heb ik geprobeerd over te brengen in mijn schilderij van een park in de herfst. Ook heb ik verschillende afbeeldingen op gezicht van parken in de herfst, voor mij sprong er eentje uit en deze heb ik dan ook gebruikt als inspiratie.






x

Vorm
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Wat ik hierboven al noemde ik heb de kleuren van de herfst gebruikt, ook is er duidelijk een horizon lijn te zien in mijn schilderij en k heb een poging gedaan tot schilderen met perspectief. Mijn basis kleuren zijn rood geel en blauw om bruin te kunnen maken.




x

materie
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?
Ik heb gebruik gemaakt van acrylverf, ik vond dit fijn om mee te werken en zou dit voor een soort gelijke opdracht weer gebruiken. Het was niet nieuw voor mij om met deze verfsoort te werken en daardoor wist ik wat ik kon verwachten en waar ik op moest letten. Verder heb ik gebruik gemaakt van de wat grovere kwasten omdat ik grotere vlakken wilde maken. Ik heb de kwast gebruikt om lange streken mee te maken. Dit is dan ook goed te zien in mijn werk.



x


beschouwing
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Ik heb zoals eerder genoemd gebruik gemaakt van herfst taferelen met name parken. Ik heb mij hierdoor laten inspireren en de afbeelding gekozen die indruk op mij gemaakt had, de indruk was zodanig sterk dat ik hem nu gebruik als achtergrond op mijn laptop. Verder was er voor ons al besloten welk soort verf wij gingen gebruiken en ook zoals eerder vernoemd dat ik voor grotere kwasten heb gekozen en streken heb gemaakt.



x

werkwijze
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Dit was voor mij niet de eerste keer om met dit soort materiaal te werken. Ik heb daarom ook niks nieuws geleerd. Op basisscholen word ook vaak dit soort materiaal gebruikt, ik vond het wel moeilijk om met verschillende structuren te gebruiken en ik vind dat dit ook goed te zien is.






x

onderzoek
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?
Ik ben begonnen met de horizon lijn.  Daarna met de stammen van de bomen, Daarna de lichte plekken in de lucht omdat door de donkere verf het gele geheel verdwijnt. Daarna het rode van de boombladeren en als laatste de groen/blauwe achtergrond van het bos. 


x


eindoordeel:

Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Ik vind geslaagd dat ik de stroken kleuren en rood goed op papier heb kunnen zetten, ik heb namelijk twee pogingen gedaan.


Wat kon beter? Waarom?
Ik zou de volgende keer anders doen dat ik een andere afbeelding zou kiezen, ik heb een zeer moeilijke gekozen en dit heeft me dan ook belemmerd in tijd en kunnen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten