maandag 2 november 2015

Het monument der wachtende.

Reflectieformulier beeldend onderwijs

opdrachtomschrijving: Monument der wachtende
naam student: Jessica Roodbol

Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten en geef ook duidelijk de samenhang tussen product- en procescomponenten aan. Je mag jezelf voor elke component een waardering geven (1 = lage waardering, 5 = hoge waardering), maar dat hoeft niet.


component
Beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
Ik ben begonnen met om mij heen te gaan kijken hoe mensen wachten, ben gaan google en heb goed gekeken naar de power point van de les. Als mensen tegenwoordig wachten zitten ze op de telefoon. Dit heb ik geprobeerd over te brengen in mijn beeld.



x

Vorm
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).
De opdracht was om het beeldje van uit een stuk klei te maken, dit was een zeer moeilijke opdracht.




x


materie
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?
Ik heb gewerkt met klei en gereedschap van klei, dit was zeer makkelijk om hier mee te werken en hier kon je goed de vormen en structuren aan brengen




x

beschouwing
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Ik heb mij laten inspireren door een afbeelding in de power point van de les, hierin stond een afbeelding van een vrouw die aan het wachten was op de boot naar Amerika. Ik vond dit z’n mooi idee dat die vrouw stond te wachten op een nieuwe toekomst. Mijn wachtende man zit dan ook te wachten op zijn koffers en omdat de mensen van “nu”  op hun telefoon zitten zit mijn man dat ook.




x

werkwijze
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Ik heb al vaker met dit materiaal gewerkt. Deze klei word ook vaak gebruikt op basisscholen en daar heb ik het dus ook vaker gebruikt. Ik heb dan ook niks nieuws ontdekt. Ik vond het wel lastig dat een hoofd op een romp moet blijven staan terwijl de klei van de nek nog zacht is.



x


onderzoek
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?
Aller eerst ben ik begonnen met alle materialen verzamelen, daarna het bovenlichaam gekneed, het onderlichaam en de tas en koffers, als aller laatste de details.



x

eindoordeel:

Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Ik vind mij beeldje over het algemeen geslaagd, ik ben tevreden over hoe het er uit ziet. Vorig jaar heb ik deze opdracht ook gemaakt en toen was die veel minder gelukt. Er is goed aan de man te zien dat die aan het wachten is.

Wat kon beter? Waarom?
Het figuur van de man had iets strakker en meer details kunnen hebben.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten