Reflectieformulier beeldend
onderwijs
opdrachtomschrijving: Monument der
wachtende
naam student: Jessica Roodbol
Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten en geef ook
duidelijk de samenhang tussen product- en procescomponenten aan. Je mag jezelf
voor elke component een waardering geven (1 = lage waardering, 5 = hoge
waardering), maar dat hoeft niet.
component
|
Beschrijving
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
betekenis
|
Geef
aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel
daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
Ik
ben begonnen met om mij heen te gaan kijken hoe mensen wachten, ben gaan
google en heb goed gekeken naar de power point van de les. Als mensen
tegenwoordig wachten zitten ze op de telefoon. Dit heb ik geprobeerd over te
brengen in mijn beeld.
|
|
|
|
x
|
|
Vorm
|
Leg
aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar
in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).
De
opdracht was om het beeldje van uit een stuk klei te maken, dit was een zeer
moeilijke opdracht.
|
|
|
x
|
|
|
materie
|
Met
welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal?
Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja
waarom?
Ik
heb gewerkt met klei en gereedschap van klei, dit was zeer makkelijk om hier
mee te werken en hier kon je goed de vormen en structuren aan brengen
.
|
|
|
|
x
|
|
beschouwing
|
Welke
beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke
beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke
voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en
de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel
detailfoto’s toevoegen).
Ik
heb mij laten inspireren door een afbeelding in de power point van de les,
hierin stond een afbeelding van een vrouw die aan het wachten was op de boot
naar Amerika. Ik vond dit z’n mooi idee dat die vrouw stond te wachten op een
nieuwe toekomst. Mijn wachtende man zit dan ook te wachten op zijn koffers en
omdat de mensen van “nu” op hun
telefoon zitten zit mijn man dat ook.
|
|
|
|
x
|
|
werkwijze
|
Had
je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je
daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Ik
heb al vaker met dit materiaal gewerkt. Deze klei word ook vaak gebruikt op
basisscholen en daar heb ik het dus ook vaker gebruikt. Ik heb dan ook niks
nieuws ontdekt. Ik vond het wel lastig dat een hoofd op een romp moet blijven
staan terwijl de klei van de nek nog zacht is.
|
|
|
x
|
|
|
onderzoek
|
Beschrijf
en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke
keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit
proces meegenomen?
Aller
eerst ben ik begonnen met alle materialen verzamelen, daarna het bovenlichaam
gekneed, het onderlichaam en de tas en koffers, als aller laatste de details.
|
|
|
|
x
|
|
eindoordeel:
|
|
|||||
Wat vind
je geslaagd? Leg uit.
|
Ik
vind mij beeldje over het algemeen geslaagd, ik ben tevreden over hoe het er
uit ziet. Vorig jaar heb ik deze opdracht ook gemaakt en toen was die veel
minder gelukt. Er is goed aan de man te zien dat die aan het wachten is.
|
|||||
Wat kon
beter? Waarom?
|
Het
figuur van de man had iets strakker en meer details kunnen hebben.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten